Po co monitorować zastrzeżony znak towarowy

Po co monitorować swój zastrzeżony znak towarowy, skoro już zastrzegłeś markę i ochrona Ci się należy? Prawo ochronne to bardzo skuteczne narzędzie i działa, ale nieco inaczej. Analogicznie jak tarcza rycerza - chroni dopiero, gdy podniesiesz ją na wysokość ciosu. Na wojnie nie wystarczy, że zapakujesz oręż do ekwipunku. Dowiedz się jak go używać - jak monitorować znak towarowy.

Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
Marcin Setlak
19.12.2024 - 4 min czytania
monitorowanie znaku towarowego
Play

Zarejestrowałem znak towarowy i co dalej?

Właśnie otrzymałeś z UPRP decyzję warunkową o nadaniu prawa do swojego znaku towarowego? Świetnie! Jest co świętować, dlatego gratulujemy i jeśli tylko uczciłeś to we właściwy sposób, dowiedz się jak teraz korzystać z otrzymanego prawa do znaku.

Jeśli opłaciłeś rejestrację znaku towarowego, musisz uzbroić się jeszcze w cierpliwość. Na nadanie numeru rejestracji, publikację znaku w Wiadomościach Urzędu Patentowego będzie trzeba jeszcze chwile poczekać. Uprawomocnienie decyzji i działanie Urzędu trochę może potrwać. Potem urzędnikom kolejną chwilę zajmie przygotowanie i wysłanie Ci świadectwa ochrony zastrzeżonego znaku towarowego.


Nie musisz czekać, by już teraz pilnować otrzymanego prawa i monitorować zastrzeżony znak towarowy. Przyjmuje się, że jest ono ważne oficjalnie od momentu opłacenia decyzji warunkowej.

Jeśli chcesz w 100% korzystać ze swojego prawa do zastrzeżonego znaku, powinieneś go monitorować. To wiąże się z regularną i konsekwentną obserwacją nie tylko samego rynku, co z pewnością robisz. Konieczne jest monitorowanie baz zgłoszeń i rejestracji nowych znaków towarowych. Jeśli ktoś zgłosi identyczny bądź podobny znak towarowy, to dzięki zastrzeżeniu nazwy czy logo firmy, możesz korzystać z prawa sprzeciwu.

Oznacza to tyle, że jeśli zauważysz nowe zgłoszenie, które narusza prawa swojej marki, zablokujesz je jeszcze zanim produkt/usługa/firma wejdzie na rynek. Bez długich rozpraw sądowych. Wszystko na poziomie urzędowym. Może się zdarzyć, że ktoś zgłosi znak nieświadomie. Wtedy możesz napisać do takiej firmy z informacją o naruszaniu Twojego prawa. Jeśli zgłaszający będą mieli choć odrobinę rozumu, wycofają naruszający znak i nie będziesz musiał nawet tworzyć wniosku sprzeciwowego.


Przejdźmy teraz do meritum, na czym polega monitoring znaku towarowego? 

monitoring

Mężczyzna monitorujący znaki towarowe

Samodzielne monitorowanie swojego prawa do znaku towarowego

O tym, jak właściwie monitorować krajowy bądź unijny znak towarowy, można napisać całą serię artykułów. Konieczna jest podstawowa wiedza na temat znaków towarowych, ich rodzajów, terytoriów, na których obowiązują poszczególne prawa, struktury klasyfikacji nicejskiej i zasad obowiązywania wykazu towarów i usług różnych znaków. Ważny jest oczywiście sam wygląd, czy też fonetyka porównywanych znaków. Wszystko to składa się na najważniejsze - umiejętność właściwej oceny podobieństwa znaków między swoją zastrzeżoną marką a znakiem, który ktoś dopiero zgłosił.

Przy okazji istnieje mnóstwo możliwości, by nieumiejętnie przefiltrować wyniki z bazy, przeszacować naruszenie lub nie docenić zagrożenia.

Usługa monitoringu zastrzeżonego znaku towarowego


Znacznie szybciej, skuteczniej i przede wszystkim prawidłowo monitorowaniem Twojego znaku towarowego zajmą się prawnicy, którzy mają wiedzę, doświadczenie i możliwości wykorzystania do tego nowych technologii.

Nieskromnie wyznamy, że chodzi o naszą kancelarię. Znak oczywiście możesz sprawdzać sam. Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, przeczytaj na czym polega nasz monitoring. Potem sam oceń, czy Ci się przyda.

Na czym polega monitoring ciągły znaku towarowego

Możesz skorzystać z usługi monitorowania znaku oferowanej przez Brandelaw. W czasie rzeczywistym, codziennie sprawdzamy wybrane bazy znaków towarowych w poszukiwaniu podobnych znaków do tych, którymi się opiekujemy. Jako nieliczni w Polsce, oferujemy monitoring bazy znaków towarowych: polskiej (UPRP), Unii Europejskiej (EUIPO) oraz światowej (WIPO), jak również poszczególnych państw. Tak - to trzy różne miejsca i należy sprawdzać je wszystkie, ponieważ znaku zgłoszonego lub zastrzeżonego w WIPO lub EUIPO, obowiązującego na terenie Polski nie znajdziesz w polskiej bazie. Jeśli masz z kolei znak zarejestrowany na terenie UE, to konieczne jest weryfikowanie zgłoszonego znaku towarowego w unii, ale również na terytorium wszystkich państw członkowskich Wspólnoty. Tylko wtedy masz pełny ogląd sytuacji, czy jakiś konkurent nie zgłasza znaku kolizyjnego z Twoim, w kraju wchodzącym w terytorium ochrony uzyskanego przez Ciebie prawa.

Korzystając z usługi monitorowania ciągłego, zyskujesz kilka rzeczy:

  • PEWNOŚĆ, że prawnik poprawnie oceni potencjalne naruszenia
  • DORADZTWO, co zrobić, jeśli ktoś naruszy Twój znak
  • BIEŻĄCĄ WERYFIKACJĘ baz znaków w Polsce, UE, na świecie oraz w wybranych przez Ciebie krajach
  • ALERT MAILOWY zawsze i od razu, kiedy ktoś zgłosi znak identyczny lub podobny
  • OSZCZĘDZISZ CZAS na szkolenie kogoś do takich działań lub na samodzielny monitoring
  • ZABLOKUJESZ NARUSZENIE, zanim obcy znak otrzyma prawo ochronne
  • UTRZYMASZ PRAWO DO ZNAKU jako jedyny na rynku
  • NIE PRZEOCZYSZ TERMINU NA SPRZECIW do rejestracji 
  • OSZCZEDZASZ PIENIĄDZE, reagując zanim prawo zostanie nadane obcemu
  • MONITOROWAĆ MOŻESZ SŁOWO LUB GRAFIKĘ, w zależności od potrzeby

Usługa jest realizowana w rocznych okresach rozliczeniowych. Jeśli uznasz, że nie chcesz monitorować znaku, wówczas nie opłacasz kolejnego zamówienia. Ty decydujesz i przez cały czas współpracy kontrolujesz, co robić ze swoim prawem do znaku.

Możliwości systemu do monitoringu:

Jeśli monitorujemy
taki znak towarowy
Znajdziemy taki znak,
jako potencjalnie podobny
Znak monitorowany jest również
częścią znaku słowno-graficznego
Grafika lwa - znak monitorowany
EUIPO 004173613
Pies i napis - znak znaleziony
DPMA 302013022018
Pełny znak towarowy
EUIPO 011384286
Jeśli monitorujemy
taki znak towarowy
Znajdziemy taki znak,
jako potencjalnie podobny
Ponieważ oba znaki mają wspólny
element w warstwie słownej
NOSKINOSKI.PL
UPRP Z.479140
Znak podobny zawierający słowa "czerwone" oraz "noski"
EUIPO 017941436
NOSKI

Tabela przedstawiająca możliwości systemu do monitoringu



Na czym polega monitoring incydentalny znaku towarowego?

Niektóre podmioty na rynku proponuję przeprowadzenie jednorazowego monitoringu znaku. W naszej ocenie taka usługa nie jest realizowana prawidłowo. Po pierwsze dlatego, że weryfikacja odbywa się jednorazowo lub bardzo rzadko, przez co mogą zostać pominięte podobieństwo znaków. Po drugie dlatego, że taki monitoring ad hoc zawsze będzie pełen luk. Załóżmy, że znak zostanie zweryfikowany jednorazowo. Tymczasem tydzień później ujawnione zostanie zgłoszenie identycznego znaku w bazach. O tym już się jednak nie dowiesz, bo usługodawca tydzień wcześniej poinformował Cię, że żadnych zagrożeń dla Twojej marki nie ma.

Z uwagi na dbałość o należyte świadczenie usług, nie podejmujemy się realizacji monitoringu incydentalnego.

Co, jeśli nie będę monitorował swój znak towarowy

Jeśli nie monitorujesz zarejestrowanego znaku towarowego, nie masz możliwości wykorzystania prawa, które z takim trudem zdobyłeś.

Zarejestrowałeś znak?
Masz w ręku wszelkie narzędzia do egzekwowania prawa, które się z nim wiążą.

Nikt za Ciebie tych narzędzi nie wykorzysta.
Właśnie dlatego konieczny jest monitoring rynku i baz nowych zgłoszeń i rejestracji znaków towarowych.

Jeśli nie monitorujesz swojego znaku, może się zdarzyć, że:

  1. Konkurencja lub inny podmiot zarejestruje znak identyczny. Przepisy pozwalają na takie sytuacje, jeśli właściciel pierwszej zastrzeżonej „bliźniaczej” marki (Ty) nie wyrazi sprzeciwu.
  2. Konkurencja lub inny podmiot zastrzeże znak łudząco podobny. Monitorując swój znak towarowy zablokujesz rejestrację również takich oznaczeń. Bez monitoringu zastrzeżonej marki ominie Cię okres sprzeciwowy, a tylko wtedy można to zrobić.
  3. Stracisz pieniądze albo przez to, że ktoś będzie korzystał z Twojej renomy legalnie, bo przeoczyłeś swoje obowiązki w związku z marką, albo przez konieczność egzekwowania swojego prawa już nie przed Urzędem, a w kosztogennym sądzie.
  4. Na rynku ktoś będzie dublował Twoją markę. Nie musimy chyba tłumaczyć, jaki to może mieć wpływ na Twoją renomę.

Znaki towarowe monitoruje każdy przedsiębiorca, który zastrzegł markę. Tak to działa i wzorem innych, również możesz to robić, o ile oczywiście chcesz aktywnie korzystać ze swojego prawa ochronnego na znak towarowy.

Jesteś zainteresowany?
Napisz do nas w formularzu lub mailu.
Możesz również zadzwonić - chętnie wyjaśnimy szczegóły.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Zaufali nam

Dołącz do naszych zadowolonych klientów

3kiwi
Europejskie centrum rozwoju kadr
6krokow.pl
Slimgo
Biznesowi.pl
Carrotspot
Lepione
Kursanto
Żegluga warszawska
Miquido
Symbio
Lechamnn
Poznańska Manufaktura Porcelany
Mammodiagnostyka
IBG
Trzech Kumpli
Gasbank
Pan Tabletka
Simon says
See bloggers
Fundacja dzieciom
Galileum
Wolves
Kebabpod
Maxton design

Zapytaj o zastrzeżenie znaku towarowego

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania

883 222 282 [email protected]

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności.

Pobierz darmowy e-book

Pamiętaj, drukuj tylko to co konieczne - chrońmy lasy!

Jak chronić swoją markę przed oszustami? - darmowy ebook
  • praktyczne porady dotyczące rejestracji znaków towarowych
  • prosty, zrozumiały język
  • konkretne przykłady

Poznaj 10 zagadnień prawnych, które powinieneś znać, jeśli prowadzisz firmę lub myślisz o jej założeniu.
Dowiesz się m.in. jak chronić nazwę, logo oraz domenę internetową.